måndag 1 juni 2015

Essä och manifest fredag 5 juni.

Hej!
Skriver detta lite innan den skall publiceras för att jag inte skall glömma bort att publicera. Nu har jag i alla fall läst alla de essäer, manifest och metamanifest som laddats upp. Hade verkligen velat vara där och lyssnat på redovisningen. Den kommer med säkerhet vara mycket intressant. Essäerna upplevde jag mycket intressanta och välskrivna. Lika så källhänvisningarna. Ämnena presenterades fint och man kom snabbt in i problematiken överlag tycker jag. Några essäer tog mer än andra på det viset att de var så otroligt intressant genomträngande. Ämnet lämnade inte läsaren utan dröjde kvar, hängde kvar, klängde kvar, naglade sig fast och vägrade gå. Det obekväma har en sådan tendens. Självklart skavande och ovillkorligt kompromisslös. Så himla intressant läsning!





Gällande manifestet märktes det att vi hade friare tyglar. Men brandtalen gjorde sig hörda på väldigt påtagligt sätt. Jag kunde skriva under var som jag är med jag är för det som sägs. Smart och tydlig retorik som fångade ordentligt.

Metamanifestet var verkligen intressant att läsa och lyfte mycket tycker jag överlag. Vissa metatexter kändes som en naturlig följetong av manifestet, andra texter upplevdes mer förtydligande och därmed presenteras en ny nivå av manifestet. Tack för mycket intressant läsning! Detta vill jag ta med till framtida elever både essäskrivning och manifest men jag skulle ta bort notkravet på manifestet och låta det falla sig naturligt om inspirationen finns där. Super bra övning i att få ut fram ventilera och domdera budskap. Riktigt rolig uppgift att göra! Tack för en riktigt fin och bra utbildning det har varit så kul!




Viva Italia Ciao!
/Katarina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar