torsdag 28 maj 2015

Fredag 29/5 Manifest, essä och avslut


Manifesto di Homo och  Kontextens betydelse.

Manifest
Ja denna vecka har varit händelserik och emotionell! Jag har arbetat som en galning med att tajta upp både manifest och metaperspektiv på manifestet. Det var så himla jobbigt om än mycket nödvändigt ämne. Manifest-ämnets karaktär innebar en hel del mycket svåra referenser. De exemplifieringar jag refererar till för att stärka mitt budskap var smärtsamma att handskas med. Därför att de så tydligt visar på de svartaste av sidor där mänskligheten svikit totalt. Hur människor kan välja/stå ut med att ingå i en mob som förintar en människa liv så totalt och minutiöst övergår mitt förstånd. Jag blir livrädd över den avgrundsskräck det medför och det genom svarta hat som följer en handling av denna sort.

Jag var livrädd för (när jag skulle göra en sökning på vissa av källorna) att komma i kontakt med en video där kvinnor stenas ( ja man har filmat vissa av de kvinnor som stenas och de ligger ute på nätet.) Det vänder sig i magen och  jag får svårt att andas. Hur skall man förhålla sig till detta utan att självförintas av ilska och frustration? Konstnärliga uttryck är verkligen mycket viktiga som en kanalisering av avsky hjälplöshet desperation och upplevd maktlöshet. Jag fick en chans att kanalisera en hel del via mitt metaperpektiv på det manifest jag skrev. Det var väldigt viktigt. Detta vill jag ständigt belysa och diskutera med elever och studenter och inte låta det fastna i en korvstoppad civilkurage-vecka.

Essä
Gällande essän så har jag handskats med mycket intressant information som jag grävt upp gällande verket Nattvarden av Leonardo da Vinci Så himla spännande! Har fått lära mig så mycket nytt, ända in i väggen. Så mycket som nu kom fram i och med essän, så mycket jag inte visste. Skulle vilja forska på detta, det är så himla spännade. Essän blev en utmaning på så många vis, gav mig inte, tajttade och skalade och förhöll mig till det nya. Djupdök, utövade fritt fall, skalade och lyfte in det nya i texten. Himla spännande, roligt och utmanande. Nätterna blev långa.












Redovisning den 27/ 5 av essä och manifest. 
Det var en utmaning i sig att koka ner essensen så mycket så att det blev något förhållandevis kort och gripbart men ändå representativt och intressegivande material som kunde redogöras. Jag använde några bilder för att belysa de ståndpunkter och problematiseringar som jag tar upp i essän. En del av dessa bilder åter finns här. Jag belyste ur flera perspektiv förhållandet till kontext och dess betydelse. Vilka fördelar som utvinns ur att ett verk lyfts ur sin kontext och vilka nackdelar som följer detta tilltag. Jag pratade också om förhållandet original och representation och hur allt detta hänger samman med ett medvetet samspel mellan spridning av konst i böcker och andra medier och vallfärder till museer. Lämnar man status och hierarki kan det uppstå en gemensam win-win situation. Att svänga från essän till manifestet var också en spännande utmaning skall jag säga. Jag valde att läsa upp mitt manifest och mitt metaperspektiv innantill. Tyckte att det hela gick bra. Fick fina, intressanta frågor på hela materialet. Detta var mycket spännande och utmanande att ta sig an!




Avslut
Ja så var jag då där, sista dagen kom helt plötsligt. Sista dagen för denna kurs och denna grundutbildning i bild. Jag vill gärna fortsätta på master för detta var så otroligt roligt och det har gett så vansinnigt mycket. Jag har fått kanaler, redskap och forum att lyfta viktiga frågor. Jag har utmanats enormt och dessutom alltid själv sett till att utmana ytterligare ett varv för att ta ut min gränsdragning vilket skapat en trygghet och en enorm lust att fortsätta utmana och utvecklas. Jag kände mig sorgsen idag. Har trivts så bra och haft så roligt!

Så stort tack för precis allt! Skall bli så spännande att läsa allas essäer och manifest!
Några av oss träffas på Göteborgs konstmuseum och tittar på modernism.
En mycket trevlig sommar framöver!
=) Katarina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar